اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۳:۳۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۵
اذان مغرب ۱۹:۱۳:۱۳
طلوع آفتاب ۰۵:۰۸:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۳:۴۳
نیمه شب ۲۳:۱۴:۱۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۱۷:۳۷
در گفت‌وگو با رئیس سازمان امداد و نجات بررسی شد

«شنا» در سواحل دریا به قیمت «جان» / پوشش فقط «۳۰ نقطه» از «۳۴۰ نقطه» خطرناک دریا

رئیس سازمان امداد و نجات درباره وضعیت امدادرسانی در سواحل با اشاره به اینکه از ۳۴۰ منطقه آسیب‌پذیر ساحلی در مازندران فقط ۳۰ نقطه را می‌توانیم پوشش دهیم، گفت: بحث نجات غریق برعهده ناجیان غریق است که مسئولیت آن بر عهده سازمان ورزش و جوانان است.

 «شنا» در سواحل دریا به قیمت «جان» / پوشش فقط «۳۰ نقطه» از «۳۴۰ نقطه» خطرناک دریا

به گزارش سراج24،همواره جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک سازمان امدادرسان مطرح است که با توجه به وظیفه‌ای که برای این سازمان در نظر گرفته شده است در واقع کارهای امدادرسانی مهم‌ترین وظیفه است که در بخش امداد و نجات و مدیریت امداد و سوانح تبلور می‌یابد.

در این مجموعه بزرگ سازمان امدادونجات در کانون اصلی این سازمان جای دارد و تمام تلاش‌های سازمانی ‌باید برای توانمند شدن هرچه بیشتر آن صورت پذیرد. تلاش‌های این سازمان در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان و افرادی که دچارحادثه شده‌اند در هرکجا که باشد دیده می‌شود.

اینک در فصل تابستان که مردم فرصت بیشتری برای گشت و گذار دارند بیش از هر زمان دیگر خطر در جاده و طبیعت، آنها را تهدید می‌کند، به همین میزان وظیفه سازمان امدادونجات برای یاری‌رسانی به افراد نیازمند، بیشتر می‌شود. البته هرچه فعالیت‌های این سازمان گسترده‌تر می‌شود نیاز آن به تجهیزات امدادی و مالی فزونی می‌یابد که تحقق آن، نیاز به تلاش پیگیر از سوی مسئولان جمعیت دارد.

به گزارش هلال احمر، برای آنکه از آخرین فعالیت‌های پیش‌رو و نیز تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان امدادونجات با خبر شویم با ناصرچرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم:

س: با توجه به آنکه در فصل تابستان حجم سفرهای دریایی بیشتر می‌شود و متعاقب آن احتمال غرق‌شدن افرادی که با هدف شناکردن در دریا راهی سفر می‌شوند، افزایش می‌یابد هلال‌احمر در زمینه امدادرسانی ساحلی چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

چرخساز: در ابتدا به همه امدادگران و نجاتگران خانواده بزرگ هلال‌احمر خسته نباشید می‌گویم و به خاطر تلاشی که طی یک سال گذشته در عملیات امدادرسانی داشته‌اند، تشکر می‌کنم. در بحث امداد ساحلی به‌طور قطع جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک دستگاه کمکی در خدمت مردم است و متولی این امر نیست.

هلال‌احمر در حوزه امداد ساحلی فقط به مردم کمک می‌کند و هیچ مسئولیت دیگری ندارد. برای ارائه خدمات در این بخش جلساتی از سال گذشته با مسئولان داشته‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که امسال تمام توانمان را برای کاهش غرق شدگان در سواحل بگذاریم.

متاسفانه تعداد نقاط حادثه‌خیزی که شنا در آن مناطق ممنوع است و مردم هم بیشتر در این مناطق دچار آسیب می‌شوند، زیاد است و امکان ارائه خدمات در همه مناطق وجود ندارد. به عنوان مثال، از 340 منطقه آسیب‌پذیر در استان مازندران فقط 30 یا 40 نقطه را می‌توانیم پوشش دهیم در حالیکه تمام نقاط نیاز به وجود ناجیان غریق دارند. در صورتیکه ما توانمندی این را نداریم که در همه نقاط آسیب‌پذیر وارد شویم. استانداری هم همینطور، چون از حد امکان آنها نیز خارج است. فقط می‌توان از طریق هشدار و توصیه‌های لازم به مردم و اطلاع‌رسانی دقیق، افراد را از شنا در مناطق ممنوعه آگاه کرد که این کار هم باید از طریق استانداری‌ها انجام شود.

س: راهکار هلال‌احمر در کمک به کاهش آمار تلفات در دریا در تابستان امسال چیست؟

چرخساز: ما در نوار ساحلی کشور 28 پایگاه امدادی داریم که امدادگران با وسایل و تجهیزات مورد نیاز در این پایگاه‌ها مستقر هستند تا در صورت بروز حادثه به کسانی که دچار آسیب می‌شوند خدمات مورد نیاز ارائه دهند، اما امسال ما توجه ویژه ای به این موضوع داشته ایم و قرار است که از نقاط سالم‌سازی شده تقریباً خارج شویم و به کمک دولت در نقاط ممنوعه خدمات کمک‌رسانی به غرق‌شدگان را انجام دهیم.

البته نه به عنوان مناطق امن بلکه فقط برای اینکه اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد، بتوانیم در آنجا امدادرسانی بکنیم. بحث نجات غریق برعهده ناجیان غریق است که مسئولیت آن برعهده سازمان ورزش و جوانان است. همان‌گونه که با استانداری هماهنگ کردیم وظیفه ما فقط احیای غرق‌شدگان و رساندن آنها تا مرکز درمانی است. به نظر من برای کاهش آمار مرگ و میر شناگران باید فرهنگ‌سازی کرد و دستگاه‌های مربوطه در آنجا این وظیفه را برعهده دارند تا مناطق امن و پرخطر را برای شنا مشخص کنند. همچنین وظیفه دارند به مردم در مورد رعایت نکات ایمنی هشدار دهند که در این زمینه هم ما به عنوان یک دستگاه همکار در خدمتشان هستیم.

س: برای پاسخگویی به حوادث احتمالی در سفرهای تابستانی سازمان امدادونجات چه برنامه‌ای دارد؟

چرخساز: ما هر ساله با آغاز فصل تابستان طرح ملی امداد تابستانی را برگزار می‌کنیم که به این منظور امسال 1200 پایگاه ثابت و سیار در سراسر کشور درنظر گرفته شده است. این یعنی سه برابر ظرفیت اصلی، پایگاه‌ها فعالیت دارند و روزانه 4 هزار امدادگر این پایگاه‌ها به‌طور 24 ساعته آماده‌باش هستند. ما براساس نقشه‌های DMIS نقاط آسیب‌پذیر و حادثه‌خیزی که بیشتر در معرض خطر هستند را با هماهنگی استان‌ها مشخص و پایگاه‌ها را در آن مناطق مستقر کردیم.

هلال‌احمر همیشه و در همه حال برای کمک‌رسانی در حوادث مختلف حضور دارد و اخیراً هم در حادثه آتش‌سوزی بندر ماهشهر با استفاده از یک فروند بالگرد نقش موثری در نجات جان مصدومان داشته است.

س: لطفاً بفرمایید برای توسعه ناوگان امدادهوایی که یک ضرورت در نجات مصدومان در زمان طلایی است چه برنامه‌ای دارید؟

چرخساز: وقتی حادثه‌ای در جایی اتفاق می‌افتد اگر به کمک ما نیاز باشد ما از جان و دل مایه می‌گذاریم و کمک می‌کنیم، در حادثه آتش‌سوزی اخیر در بندرماهشهر هم همین‌طور، چون اینها سرمایه‌های ملی ما هستند و ما نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌تفاوت باشیم. البته این موضوع بستگی دارد به بودجه‌هایی که قرار است تخصیص بدهند. اگر بودجه‌های تخصیصی برای تقویت و توسعه امداد هوایی‌مان باشد مسلما ناوگان هوایی را گسترش خواهیم داد، اما در حال حاضر برای توسعه ناوگان هوایی فقط روی تعدادی از  قراردادهایی که برای خرید بالگردها از قبل بسته شده، کار می‌کنیم. ناوگان امداد هوایی ما به 19 فروند بالگرد مجهز است و کمک‌رسانی در حوادث را پشتیبانی می‌کند.

س: در حال حاضر چند استان مجهز به پد پرواز و بالگرد هستند؟

چرخساز: اینکه چند استان مجهز به بالگرد باشند مورد نظر ما نیست. ببینید پوشش امداد هوایی ما کشوری است و بستگی به گستردگی حادثه دارد که در آن صورت بالگرد اعزام می‌شود. امکان دارد در یک حادثه یک بالگرد هم کافی باشد. ما آمادگی این را داریم که به محض وقوع حادثه، بالگردها را به مناطق آسیب‌دیده انتقال دهیم. در حال حاضر بعضی از استان‌ها به‌صورت مشترک از ناوگان هوایی استفاده می‌کنند. فکر می‌کنم لازم باشد این موضوع را یادآوری کنم که هیچ بالگردی مختص به یک استان نیست نه الان، نه در آینده و نه در هیچ زمان دیگری این امر محقق نمی‌شود، چون در صورت وقوع هر حادثه‌ای در هر نقطه‌ای از کشور همه دستگاه‌ها برای امدادرسانی بسیج می‌شوند و امدادرسانی هلال‌احمر هم تمام کشور را پوشش می‌دهد، بنابراین بحث اینکه هر استان مجهز به یک بالگرد باشد مدنظر نیست و مهم حضور در صحنه عملیات و کمک به مردم است.

س: در گذشته قرار شد مسئولیت اورژانس هوایی به هلال‌احمر سپرده شود چگونه وارد این بحث می‌شوید؟

چرخساز: درحال حاضر ما در بحث اورژانس هوایی بالگردهای سبک‌مان را طبق تفاهمنامه‌ای که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسیده است در اختیار این وزارتخانه برای جابه‌جایی مصدومان قرار می‌دهیم. هر قدر به تعداد بالگردهای سبک جمعیت هلال‌احمر افزوده شود ما بیشتر می‌توانیم با وزارت بهداشت همکاری داشته باشیم.

س: با توجه به چالش‌ها و مشکلاتی که در تعیین بودجه هلال‌احمر به‌وجود آمده است سازمان امدادونجات برای دپوی انبارها و تهیه وسایل و تجهیزات به‌روز امدادرسانی و از طرفی آموزش و بازآموزی امدادگران که خود نیز هزینه‌بر است چه برنامه‌ای دارد؟

چرخساز: از سال گذشته تاکنون برای دپوی اقلام انبارها از ذخایر احتیاط‌مان استفاده کرده‌ایم، اما امسال با توجه به قول‌های مساعدی که از طرف ریاست جمهوری داده شده و هیئت دولت هم آن را مصوب کرده است این امید هست که بتوانیم ذخایر امدادی‌مان را افزایش و تکمیل کنیم. آموزش امدادگران هم جزو برنامه‌های روتین ما است که امسال هم توان‌افزایی امدادگران را در برنامه‌هایمان داریم.

به‌زودی یک طرح بزرگ در چاف به‌صورت متمرکز برای کل کشور اجرا می‌شود که جزئیات آن را در فرصت دیگر اعلام می‌کنیم. اردوهای تخصصی توان‌افزایی امدادگران در جاهای مختلف برگزار خواهد شد و مانورهای ملی و کشوری را هم در در دستورکار داریم که البته تمام این‌ها ارتباط مستقیم با اختصاص بودجه پیش‌بینی شده، دارد. در سال گذشته ما با کسری بودجه مواجه بودیم به‌ همین دلیل یک مقدار کارها کمرنگ شد. امسال امیدواریم با بودجه‌هایی که قول آن داده شده، بتوانیم برنامه‌های ملی و کشوری را انجام دهیم.

س: تاکنون چند درصد از بودجه اختصاص داده شده به جمعیت هلال‌احمر را دریافت کرده‌اید؟

چرخساز: هنوز هیچی. فقط قول آن به ما داده شده است.

س: در خصوص تغییر شیوه‌های نامناسب در حوزه امدادونجات در استان تهران سخن گفتید خواهشمندم در این باره بیشتر توضیح دهید؟

چرخساز: ما به‌دنبال ایجاد تغییر و تقویت در بحث امدادونجات در استان تهران هستیم. بحث تمرکززدایی در استان تهران مطرح است که فعالیت‌ها مقداری غیرمتمرکز شود تا بتوانیم مناطق شهر تهران را در بحث پاسخگویی به حوادث فعال و تاب‌آوری جامعه را در این شهر افزایش دهیم. استان و شهر تهران به لحاظ پایتخت بودن برای ما یک نقطه حساس است، هم حادثه‌خیز بودن و هم موقعیت استراتژیک آن، نیاز به توجه بیشتری دارد و با تغییر نگرش‌ها در زمینه توانمندسازی مردم و ایجاد جامعه ای تاب‌آور و از طرفی باید به توان‌افزایی امدادگران و امکانات جمعیت هلال‌احمر هم توجه بیشتری شود که امیدواریم با برگزاری جلساتی که با مدیرعامل جدید این استان انجام می‌شود، همچنین با رویکرد و نگاه ویژه‌ای که ریاست و دبیرکل محترم به این قضیه دارند استان تهران به‌صورت ویژه مدنظر قرار بگیرد.

س: مسئله درجه‌بندی امدادگران را چقدر مفید می‌دانید، به نظر شما این موضوع چقدر توانسته در موفقیت امدادگران در انجام عملیات‌ها مؤثر باشد. بسیاری از امدادگران در استان‌ها از این موضوع گلایه دارند؟

چرخساز: امدادگری یک کار تخصصی است و کسانی که به‌عنوان امدادگر فعالیت می‌کنند باید پاسخگو باشند، بنابراین نمی‌توانیم به آن یک نگاه عام داشته باشیم و اجازه دهیم که همه بدون داشتن تخصص وارد این کار شوند. ما حتی در این زمینه ارزشیابی را انجام داده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که این موضوع خودش موجب افزایش انگیزه برای پیشرفت امدادگران می‌شود.

در بحث درجه‌بندی امدادگران تنها موضوع آموزش‌ها مطرح نیست، بلکه میزان همکاری مداوم امدادگران هم موردنظر است. امدادگرانی که ارتباط مستمر با هلال‌احمر ندارند یا در دوره‌های بازآموزی شرکت نمی‌کنند از این فرآیند خارج می‌شوند. خب این کار برای کسانی که میل به پیشرفت و کار دارند باعث انگیزه می‌شود. در واقع امدادگران ما کسانی هستند که درجه‌بندی می‌شوند و در حال حاضر 55 هزار نیروی درجه‌بندی شده در سازمان امدادونجات آمادگی کامل برای حضور در عملیات‌ها را دارند

س: با توجه به ضرورت توسعه آموزش‌های امدادی در تحقق شعار «هر خانواده یک امدادگر» ارائه آموزش‌های کاربردی به‌ چه صورت است؟

چرخساز: ما با توجه به توانمان کارها را انجام می‌دهیم و در حال حاضر هم آموزش‌های عمومی و همگانی همچنان ادامه دارد. امسال با افزایش تعداد خانه‌های هلال در سطح روستاها آموزش‌ها در سطح روستاها افزایش پیدا می‌کند. شاید در بخش روستایی که انسجام بیشتری دارد و جمعیت زیادی از مردم ایران را تشکیل می‌دهند با آموزش عمومی در خانه‌های هلال به تحقق شعار «هرخانواده یک امدادگر» زودتر دست یابیم.



منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••